رفتن به محتوا
کد خبر 642496

آیا بلاک چین امن است؟ بررسی امنیت بلاک چین

امنیت بلاک‌چین در واقع یک رویه مدیریت ریسک و یک سیستم امنیتی ست که برای محافظت از شبکه بلاک چین در برابر عوامل تهدید آنلاین ایجاد می‌شود.

امنیت بلاک چین از ترکیبی از بهترین شیوه‌های امنیت سایبری، چارچوب‌های تست شده و تضمین‌های فنی برای محافظت در برابر نفوذ و حملات سایبری استفاده می‌کند. از زمانی که بیت کوین ابداع شد، فناوری بلاک چین هم به سرعت جایگاه بهتری در جوامع امروز پیدا کرد. در اصل، به‌دلیل نقش بلاک چین در بین ارزهای دیجیتالی آن‌هم به عنوان فناوری دفتر کل توزیع شده که امکان تراکنش و تایید آن‌ها به صورت غیرمتمرکز را فراهم می‌کند، امنیت آن هم باید مورد توجه قرار گیرد.

امروزه شبکه‌های مختلف بلاک چینی وجود دارند که از ارزهای مختلف و خدمات دیجیتال در سراسر جهان پشتیبانی می‌کنند. از بانکداری و مراقبت‌های بهداشتی گرفته تا زنجیرهای تامین و قابلیت ردیابی، بلاک چین نقش مهمی را در زندگی روزمره ما ایفا می‌کند. در نتیجه، درک انواع بلاک چین و مهم‌تر از همه، نحوه ایمن شدن آن‌ها به همان اندازه می‌تواند اهمیت پیدا کند. در ادامه بیشتر این موضوع را موشکافی می‌کنیم.

بلاک چین چیست؟

شبکه بلاک چین یک سیستم توزیع‌شده و غیرمتمرکز است که داده‌ها را به صورت پیوسته و امن ذخیره می‌کند. این شبکه به جای ذخیره‌سازی اطلاعات در یک مکان مرکزی، داده‌ها را در قالب بلاک‌ها (بلوک‌ها) در بین کاربران یا گره‌ها توزیع می‌کند. هر بلاک شامل مجموعه‌ای از تراکنش‌ها یا اطلاعات است که پس از تایید، به زنجیره‌ای از بلاک‌های قبلی متصل می‌شود و تغییر در این زنجیره به دلیل ویژگی‌های امنیتی و رمزنگاری بلاک چین تقریباً غیرممکن است. این فناوری اولین بار با ظهور بیت‌کوین برای مدیریت ارزهای دیجیتال معرفی شد، اما امروزه کاربردهای بسیار گسترده‌تری از جمله در قراردادهای هوشمند، رای‌گیری و مدیریت زنجیره تامین دارد.

یکی از ویژگی‌های مهم بلاک چین غیرقابل تغییر بودن آن است. پس از تایید و اضافه شدن بلاک به زنجیره، امکان تغییر یا حذف اطلاعات آن وجود ندارد، که این امر امنیت و شفافیت بالایی را برای کاربران فراهم می‌کند. همچنین، به دلیل غیرمتمرکز بودن، هیچ نهاد یا فردی به تنهایی نمی‌تواند کنترل کامل بر شبکه داشته باشد. تمام کاربران مشارکت‌کننده در این شبکه به صورت مستقل می‌توانند تراکنش‌ها را تایید و اعتبارسنجی کنند، که این ویژگی به افزایش اعتماد بین کاربران کمک می‌کند.

امنیت بلاک چین

بلاک چین‌ها به طور کلی به‌دلیل طراحی غیر متمرکز و استفاده از سیستم رمزنگاری، ایمن هستند. هنگامی که بلوکی از داده‌ها به زنجیره اضافه شده و تایید می‌شود، نمی‌توان آن را حذف کرد و چندین بلوک همیشه به‌صورت خطی ذخیره می شوند. بنابراین، بررسی دفتر کل برای مشکلات سیستماتیک آسان می‌شود. به همین ترتیب، سوابق ذخیره شده در اکثر بلاک چین‌ها رمز نگاری شده است. بنابراین دسترسی به داده‌های حساس هم اغلب حتی در صورت هک شدن دشوار می‌شود. با این حال، شبکه‌های بلاک چین پیچیده‌تر هستند.

علیرغم اینکه خود فناوری دفتر کل از نظر تئوری غیرقابل نفود است، خود شبکه از حملات سایبری و تلاش برای کلاه‌برداری مصون نمی‌ماند. از زمان شروع به کار بلاک چین، تعداد زیادی از حملات مختلف به شبکه‌های مختلف بلاک چین هم صورت گرفته است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

حملات بلاک چین

به طور کلی، چهار نوع اصلی حمله سایبری وجود دارد که شبکه‌های بلاک چین در برابر آن‌ها آسیب پذیر هستند.

حمله‌های ۵۱ درصد

این شیوه یک حمله سایبری پردازش شده و پر قدرت است که گروهی از ماینرها به‌عنوان بخشی از شبکه آن را تحریک می‌کنند که از منابع ترکیبی خود برای کنترل کافی قدرت استخراج شبکه استفاده کنند. در انجام این حمله، کنترل خود دفتر کل به دست هکرها افتاده و آن‌ها می‌توانند معاملات را دستکاری کنند تا نفوذ انجام شود. شبکه‌های خصوصی معمولا در معرض این نوع حملات قرار نمی‌گیرند.

حملات مسیریابی

شناسایی یک حمله مسیریابی می‌تواند بسیار سخت باشد. چرا که بیشتر حملات در پشت صحنه اتفاق می‌افتد. این حمله شامل رهگیری داده‌هایی است که به ارائه دهنده خدمات اینترنتی شما منتقل می‌شود. به این ترتیب شبکه تقسیم شده و زنجیره خاصی هم بین گره‌های خاص هدف قرار داده می‌شود. در اصل، با ایجاد نوعی زنجیره موازی، مهاجمین می‌توانند هر ارز یا اطلاعات شخصی را از منطقه موردنظر خود سرقت کنند.

حملات Sybil

حملات این نوع هم مربوط به عکری هستند که از یک گره برای ایجاد چندین هویت جعلی یا «هویت Sybil» برای فلود کردن یک شبکه استفاده می‌کند. سپس به آن‌ها اجازه داده می‌شود تا یک حمله ۵۱ درصد را انجام دهند. در نتیجه هکر می‌تواند نفوذ یا حضور نامتناسب زیادی در شبکه ایجاد کند. این موضوع در سیستم‌های توزیع شده رایج بوده و یکپارچگی آن را تضعیف می‌کند.

حملات فیشینگ

این در واقع یک تکنیک کلاه‌برداری آنلاین کلاسیک است که بسیاری از کاربران به خوبی با آ‌ن‌ها آشنا هستند. حملات فیشینگ در یک شبکه بلاک چین لزوما حمله‌ای به شبکه به همان روشی نیست که در سه حمله قبلی دیدیم. در یک حمله فیشینگ به بلاک چین، اعضای بلاک چین با ایمیل‌های فیشینگ هدف قرار گرفته و ارز از حساب‌‌شان به سرقت می‌رود.

الان چند؛ سامانه‌ای برای بررسی قیمت ارزهای دیجیتال

سایت الان چند به آدرس alanchand.com به‌عنوان وب سایتی شناخته می‌شود که قیمت مربوط به رمز ارزهای دیجیتالی را در شبکه‌های بلاک چین مختلف برای شما لیست کرده و می‌توانید به صورت لحظه‌ای آن‌ها را چک کنید. در نظر داشته باشید که انواع رمز ارزها همچون بیت کوین، اتریوم و تتر در این سایت لیست شده است و قیمت و ارزش آن‌ها را می‌توانید در بازه‌های زمانی مختلف ارزیابی کنید. در کنار ارزهای دیجیتال، قیمت ارز کشورهای مختلف مانند قیمت لیر، قیمت دلار تهران هم اکنون، قیمت یورو، دینار، پوند و.... هم در سایت ارائه می‌شود و می‌توانید از یک منبع معتبر، قیمت‌ها را به صورت به روز چک کنید. از دیگر ویژگی‌های سایت می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • امکان بررسی قیمت‌ها به‌صورت لحظه‌ای همراه با مقایسه با قیمت دلار
  • ارائه قیمت ارزهای دیجیتال در تنوع بالا
  • ارائه قیمت سکه و طلا و ارائه نمودارهای ارزشمند برای سرمایه‌گذاری
  • ارائه پلیکیشن مخصوص الان چند برای استفاده در گوشی‌های اندروید و آیفون

شما هم می‌توانید با مراجعه به وب سایت alanchand از تمامی این امکان استفاده کرده و اپلیکیشن مخصوص الان چند را نیز برای پلتفرم خود دانلود کنید.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها