رفتن به محتوا
کد خبر 642531

تورم قابل کتمان نیست

ساعت 24 - خانم مهاجرانی سخنگوی دولت گفته است: درباره انتقادات نسبت به برخی گرانی‌ها در کشور، گفت: آحاد جامعه و همه مردم از افزایش قیمت ها رنج می‌برند و دهک هایی که مشکلات معیشتی دارند آسیب بیشتر می‌بینید و دولت تلاش می‌کند تا جایی که می‌تواند جلوی افزایش قیمت ها را بگیرد.

 تلاش دولت این است که ریشه تورم را بخشکاند. تورم قابل کتمان نیست، تورم بالا بوده است ولی تلاش دولت برای مهار تورم است. در لایحه بودجه ۱۴۰۴، تلاش می‌کنیم از اقشار آسیب پذیر حمایت شود. در این بودجه معافیت مالیاتی از ۱۲ میلیون به ۲۴ میلیون تومان افزایش پیدا کرد تا آسیب کمتری به افراد کم درآمد وارد شود. ولی مشکلات یک شبه قابل حل نیست و نیاز به کار کارشناسی و همدلی جامعه دارد.

ایران از هر پیشنهاد صلح حمایت می‌کند

مهاجرانی درباره موضع ایران برای برقراری آتش بس در غزه و لبنان، تصریح کرد: نسل کشی در غزه رخ داده است. ایران با حفظ اصول سیاست خارجی خود و به رسمیت نشناختن دولت اسرائیل، همه تلاش خود و دیپلماسی را بکار می‌بندد تا شاهد کاهش آلام مردم غزه و لبنان باشد. ایران از هر پیشنهاد صلح حمایت کرده و مشارکت می‌کند تا شرایط این مردم بهتر شود.

مطالبات به‌حق گندمکاران پرداخت می‌شود  

وی درباره زمان پرداخت پول مابقی گندمکاران، افزود: دو نکته را باید در نظر داشت که رقم خرید تضمینی گندم افزایش یافته است و میزان گندم خریداری شده بیش از آنچه است که در قانون مصوب شده است. سازمان برنامه و بودجه تلاش می‌کند که مطالبات به‌حق گندمکاران را پرداخت کند. پیگیری‌ها در حال انجام است تا در اولین فرصت این مطالبات پرداخت شود.

اسرائیلی‌ها با دم شیر بازی نکنند در دفاع سخت مصمم هستیم

سخنگوی دولت درباره تهدیدات ایران توسط اسرائیل، خاطرنشان کرد: ایران هیچگاه آغازگر جنگ نیست ولی در دفاع مصصم ترین کشور است و حاضر نیست منافع ملی خود را معاوضه کند. به آن‌ها می‌گوییم این دم شیر است و آن را به بازی نگیرید. وعده صادق ۲ قسمت کوچکی از توان نظامی ایران بود. ایران آمادگی هرگونه پاسخ را دارد. هر زمان هر پاسخی لازم باشد، خواهیم داد، ما در دفاع سخت مصمم هستیم.

مهاجرانی درباره برنامه دولت برای کاهش تورم، گفت: تورم مثل بلای خانمان سوز برای اقتصاد است. تلاش دولت برای کاهش تورم است. دولت تلاش می‌کند به منابع قابل وصول دسترسی داشته باشد. دولت سعی می‌کند انضباط مالی در بودجه ایجاد شود تا ناترازی در بودجه ایجاد نشود. صرفه جویی و برخی سرمایه‌گذاری‌ها نیز راهکارهای دیگری برای کاهش ناترازی است.

سخنگوی دولت درباره میزان پرداخت ارز از سوی بانک مرکزی برای واردات کالاهای اساسی، افزود: ۳۶ میلیارد و ۶۶۰ میلیون دلار برای واردات کالاهای اساسی، تجاری و دارو پرداخت شده است. از این مبلغ، ۱۹ میلیارد و ۶۹۰ میلیون دلار برای کالاهای تجاری و بازرگانی و بیش از ۸ میلیارد دلار برای واردات در ازای صادرات پرداخت شده است. در این زمینه شفافیت باید وجود داشته باشد تا اعتماد مردم جلب شود.

احتمال بازگشت بیش از ۵۰ درصد معلمان به خدمت

مهاجرانی درباره راهکار دولت برای رفع کمبود معلمان در مدارس و حذف برخی در گزینش‌ها، اظهار کرد: معلمی به صلاحیت ویژه نیازمند است، زیرا معلم یک کاربر ساده یک دستگاه نیست بلکه باید در تربیت انسان نقش داشته باشد؛ بنابراین طبیعی است که انتظار داشته باشیم حساسیت ویژه لحاظ شود، اما تعداد افرادی که شامل کد ۱۹ و ۵ شده‌اند بسیار بالاست که پرونده آن‌ها در حال بررسی است و پیش‌بینی این است که بالای ۵۰ درصد این افراد بتوانند به محل تحصیل و خدمت برگردند.

سخنگوی دولت درباره رویکرد دولت در خصوص توسعه هوش مصنوعی در کشور، گفت: زمینه هوش مصنوعی در دولت در حال پیگیری است. اساسنامه سازمان هوش مصنوعی در حال تدوین است و در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب خواهد رسید، ولی تا آن زمان، همه برنامه‌های هوش مصنوعی براساس برنامه هفتم توسعه در معاونت علمی ریاست‌جمهوری پیگیری می‌شود. طراحی قرارداد برای اجرای سکوهای ملی هوش مصنوعی با یکی از دانشگاه‌ها به اتمام رسیده است و حدود ۳۰ عنوان درسی در زمینه هوش مصنوعی از ابتدای امسال در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود. بیش از ۶۰ طرح پژوهشی در این زمینه مورد حمایت قرار گرفته است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها