رفتن به محتوا
کد خبر 642582

خنجر اروپا بر تن جمهوری اسلامی

ساعت 24 - اروپا در حالی که هیچ واکنش عملی‌ و موثری نسبت به جنایت و نسل‌کشی یک ساله اسرائیل در غزه نداشته و صرفا به اظهار نگرانی‌ها و تاسف‌های هرازگاهی اکتفا کرده، در قبال تهران دور تازه‌ای از تحریم را کلید زده است.

روز یکشنبه جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خبر داد که به دلیل ارسال موشک‌های بالستیک از ایران به روسیه، تحریم ایران روی میز شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا است. یک روز بعد، یعنی روز دوشنبه هفته جاری، اتحادیه اروپا تحریم 7 نهاد و 7 فرد ایرانی را اعلام کرد که در میان آن‌ها نام سه شرکت هواپیمایی ایران ایر، ماهان و ساها نیز دیده می‌شد. در بیانیه اعلامی اتحادیه اروپا در این خصوص آمده است: «تحریم‌های امروز شامل افراد و نهادهایی می‌شوند که مسئول ساخت و انتقال پهپاد، موشک و فناوری‌های مرتبط به روسیه در حمایت از جنگ تجاوزکارانه با اوکراین و گروه‌ها و نهادهای مسلحی هستند که صلح و امنیت در خاورمیانه و دریای سرخ را تضعیف می‌کنند. » منابع خبری اطلاع دادند که ساعتی پس از اعلام این تحریم، پروازهای ایران به اروپا لغو شد. یورونیوز نوشت که برخی مخاطبان این خبرگزاری گزارش داده‌اند از فرودگاه امام خمینی پیامکی دریافت کرده‌اند مبنی بر اینکه پرواز آن‌ها به مقاصد اروپایی کنسل شده است. این رسانه اضافه کرده که فرودگاه امام در پاسخ به تماس تلفنی این مسافران لغو پرواز تهران- پاریس را تایید و علت را نیز تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه شرکت‌هایی هواپیمایی عنوان کرده است.

حالا دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی خبر داده که پروازهای هواپیماهای ایرانی به اروپا پایان یافته و پس از این هواپیمای ایرانی به اروپا پرواز نخواهد داشت. مقصود اسعدی سامانی گفته: تنها ایرلاینی که در کشورمان به اروپا پرواز داشت، شرکت هواپیمایی ایران ایر بود که با اعمال تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران‌ایر، پس از این هیچ پرواز ایرانی به اروپا پرواز نخواهد داشت.وی با بیان اینکه پروازهای ایرانی برای مقاصد اروپایی متقاضی زیادی در کشور داشت، اشاره کرده که این تقاضا از این به بعد به سمت ایرلاین‌های خارجی خواهد رفت. تحریم تازه اروپا علیه صنعت هوایی ایران در حالی است که پیش از این نیز هوایپمایی‌های ایرانی به دلیل تحریم‌های قبلی در مسیر ورشکستگی بودند. گذشته از فرسودگی هواپیماها که بخش زیادی از آن‌ها را به دلیل نقص و نبودن قطعات عملا غیرقابل استفاده کرده، همین تعداد هواپیماهای فعال در خطوط هواپیمایی نیز به دلیل تحریم با محدودیت‌های بسیار مواجه بودند. پیش‌تر مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران‌ایر گفته بود که هواپیماهای این شرکت در 99 درصد فرودگاه‌های اروپایی تحریم سوختی هستند. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز در مصاحبه تازه خود با ایلنا در پاسخ به اینکه ایرلاین دیگری جز ایران ایر نمی‌تواند پرواز اروپایی برقرار کند، توضیح داده که به دلیل تحریم‌ها، فرودگاه‌های اروپا به هواپیماهای ایرانی سوخت نمی‌دهند و هوایپماهای ایران‌ایر هم باید به صورت تانکرینگ سوخت مورد نیاز خود را برای پروازهای اروپایی تامین می‌کرد. او با این توضیحات اضافه کرد: «بنابراین باید هواپیماهایی در این مسیر به کار گرفته شود که امکان این سوختگیری را داشته باشند و از این تایپ هواپیماها در ناوگان سایر ایرلاین‌های ایرانی موجود نیست.»  باج اروپایی حالا با تحریم جدید اتحادیه اروپا، حتی ایران‌ایر دیگر نمی‌تواند به مقاصد اروپایی پرواز داشته باشد و این به معنای یک فشار تازه اقتصادی به ایران و نزدیک کردن صنعت هوایی کشور، یک گام دیگر به سوی ورشکستگی است. نکته آنکه اتحادیه اروپا این تحریم تازه را در شرایطی به ایران تحمیل می‌کند که ایران در یک رویارویی و تقابل بی‌سابقه با اسرائیل است و از این حیث در موقعیت حساسی به سر می‌برد. به نظر می‌رسد همزمان که آمریکا پیشرفته‌ترین سامانه دفاعی خود را در اختیار اسرائیل قرار می‌دهد تا توان دفاعی آن را ارتقا دهد، اروپایی‌ها نیز مسئولیت تحریم و تضعیف بیشتر ایران را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

توسعه ایرانی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها