رفتن به محتوا
کد خبر 642602

اتحادیه اروپا از پلتفرم جدید هماهنگی کریدور میانی رونمایی کرد

ساعت 24 - در اجلاس عشق آباد نه تنها نمایندگان اروپا و آسیای مرکزی، بلکه نمایندگان بانک توسعه آسیایی و بانک جهانی و همچنین مقامات ارمنستان، گرجستان، آذربایجان و ترکیه حضور داشتند.




۳

 تا ۴ اکتبر، ترکمنستان میزبان یک مجمع عالی رتبه از مقامات اتحادیه اروپا بود تا پلت فرم جدیدی را با تمرکز بر توسعه کریدور میانی اعلام کنند. پلت‌فرم جدید هماهنگی کریدور حمل و نقل ترانس خزر نشان دهنده علاقه اروپا به آسیای مرکزی و همچنین منطقه وسیع‌تر خزر است.

هدف پلت‌فرم، “هماهنگی تلاش‌ها برای اجرای پروژه‌های اولویت‌دار در زیرساخت‌‌های سخت و نرم” در آسیای مرکزی، قفقاز جنوبی و ترکیه خواهد بود. جوتا اورپیلاینن، کمیسر اتحادیه اروپا برای مشارکت‌‌های بین المللی، این پلت فرم را در این اجلاس به عنوان “گل سرسبد اتصال” برنامه سرمایه‌گذاری دروازه جهانی اتحادیه اروپا توصیف کرد. اورپیلاینن در سخنان عشق آباد خود بر تعهد اتحادیه اروپا به اتصال تاکید کرد و آن را هسته اصلی راهبرد دروازه جهانی اتحادیه اروپا و همچنین عنصری کلیدی در مشارکت با آسیای مرکزی، قفقاز جنوبی و ترکیه توصیف کرد.

در حاشیه این اجلاس، مقامات چندین گام دیگر در روابط اتحادیه اروپا و ترکمنستان برداشتند. این شامل اعلام اتحادیه اروپا مبنی بر راه‌اندازی یک برنامه ترانزیت منطقه‌ای برای آسیای مرکزی در سال ۲۰۲۵، بحث‌ها بر روی ابتکار انرژی سبز اتحادیه اروپا و ترکمنستان و نشست‌هایی بین کمیسر اورپیلاینن و تعدادی از مقامات ترکمنستان از جمله رئیس جمهور سردار بردی محمداف بود.

این که اتحادیه اروپا به کریدور میانی علاقه مند است مدت‌‌هاست ثابت شده است. در ژانویه ۲۰۲۴، برنامه دروازه جهانی اتحادیه اروپا سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد یورویی در اتصال آسیای مرکزی را اعلام کرد. اما تعامل بروکسل در ارتباط با کریدور میانه سرمایه‌گذاری‌‌هایی را عمدتاً در آسیای مرکزی متمرکز کرده است و نه لزوماً کل طول شرق-غرب کریدور میانه.

با این حال، نشست اکتبر در ترکمنستان به دلیل ساختار چند جانبه و در برگرفتن منطقه وسیع‌تر خزر قابل توجه است. در اجلاس عشق آباد نه تنها نمایندگان اروپا و آسیای مرکزی، بلکه نمایندگان بانک توسعه آسیایی و بانک جهانی و همچنین مقامات ارمنستان، گرجستان، آذربایجان و ترکیه حضور داشتند.

قفقاز جنوبی و ترکیه برای کریدور میانه حیاتی هستند و آخرین حلقه پیوند مسیر را قبل از رسیدن به بازارهای اروپایی تشکیل می‌دهند. کالاها و منابع قبل از عبور از دریای مدیترانه یا دریای سیاه از بنادر ترکیه و گرجستان خارج می‌شوند. با تلاش ارمنستان و آذربایجان برای صلح و توافق عادی سازی ، که به نوبه خود اجازه باز شدن مرزهای ارمنستان با ترکیه را می‌دهد، ترانزیت کریدور میانی از طریق قفقاز جنوبی ممکن است در چند سال آینده آغاز شود.

اتحادیه اروپا و دروازه جهانی آن با وعده ۱۰ میلیارد یورویی در اوایل سال جاری توجه زیادی را به خود جلب کردند. اما پلتفرم هماهنگی که به تازگی اعلام شده است، اطلاعات اساسی‌تری را در مورد اینکه اروپا دقیقاً چگونه قصد تعامل بیشتر با منطقه خزر را دارد، ارائه می‌دهد. به نظر می‌رسد هماهنگی با کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی نقش بیشتری را برای اروپا در منطقه در سال‌‌های آینده پیش‌بینی می‌کند.

ایراس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها