رفتن به محتوا
کد خبر 642670

دولت با همه مردم حرف بزرند

ساعت 24 - سخنگوی دولت چهاردهم به دلایل گوناگون از همتاهای پیشین خود نرم‌خوتر است و به نظر می‌رسد مداراجوتر نیز باشد. وی در گفت‌وگوی تازه‌اش با خبرنگاران نکات قابل اعتنایی در میان می‌گذارد. به طور مثال او گفته است «دست‌بوس بازنشستگان، گندمکاران، پرستاران و معلمان هستیم ولی ظرف بودجه دولت محدود است و باید دولت اولویت‌بندی کند. ولی می‌بینیم و می‌شنویم و تلاش می‌کنیم با اقداماتی که صورت می‌گیرد کمترین فشار بر مردم را شاهد باشیم.»

 این میزان از فروتنی برای یک مقام ارشد دولتی برای شهروندان جذاب است و می‌تواند راهی باریک برای آشتی نسبی دولت و مردم باز کند. این سخن خانم مهاجرانی نیز که باید برای مجاب کردن شهروندان اطلاعات بیشتری در اختیارشان گذاشته شود و آن‌ها را امیدوار کرد که این دولت می‌خواهد از همه امکانات برای برطرف شدن کاستی‌ها درباره آموزگاران‌، گندمکاران‌، پرستاران و بازنشستگان کارگری استفاده کند اما سقف توانایی‌های دولت همین است که می‌بینیم. واقعیت تلخ این است که درک سخنگوی دولت از وضعیت اقتصادی ایران درک دقیق و درستی است و او به همراه دولت چهاردهم تا همین جای کار فهمیده‌اند اداره کردن کشور به شکل کارآمد یکی از سخت‌ترین کارهای جهان و یکی از دشوارترین کارها در تاریخ این مرز و بوم است.

اما چه باید کرد؟ دولت چهاردهم چگونه می‌تواند این روزهای بحرانی را پشت‌ سر بگذارد و شهروندان را در فضایی آرام قرار دهد. یکی از بزرگ‌ترین گام‌هایی که دولت می‌تواند در مسیر یادشده بردارد گزارش دادن کارشناسانه و بهنگام و به دور از لاپوشانی تنگناها به نیروها و نهادهای بالا‌دست دولت به همراه تحلیل دقیق است.

دولت باید این احتمال را بدهد که در غیاب گزارش‌های واقعی به نیروها و نهادهای بالادستی از سوی دولت، نهادهای منتقد و نیروهای مخالف دولت این کار را انجام دهند. از سوی دیگر دولت به جای اینکه هر از چند ماه به سفر استانی برود می‌تواند در کلانشهرها و شهرهای کوچک و نیز در روستاها خانه‌های دولت تاسیس کند.

این خانه‌ها‌ی دولت باید با وظیفه گفت‌و‌گوی رودررو با مدیران ارشد و مدیران میانی تاسیس شوند و دولت از وزیران و معاونان آن‌ها بخواهند با برنامه‌های کارآمد و منظم در فاصله‌های کوتاه به این خانه‌ها که در جای جای شهر فعالیت خواهند کرد حاضر باشند و حرف‌های دولت را بشنوند و نیز حرف‌هایشان را با دولت در میان بگذارند. این یک نوآوری در گفت‌وگو با مردم خواهد بود که نتایج به دست آمده از آن برای شناخت واقعی‌تر مشکلات مردم به کار خواهد آمد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها