رفتن به محتوا
کد خبر 642696

بررسی روایت دولت و مجلس از میزان کسری بودجه

ساعت 24 - - یک تحلیل گر اقتصاد کلان و بودجه معتقد است که کسری بودجه ۱۴۰۳ ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

به گزارش خبرآنلاین، بودجه ۱۴۰۳ از زمانی که لایحه آن آماده شد، به یک چالش جدی میان دولت و مجلس دامن زد؛ در حالی‌که دولت وقت، درآمدهای مالیاتی را دو برابر کرده بود ولی حاضر نشد تا حقوق کارمندان خود و همچنین مستمری بازنشستگان را بیش از ۲۰ درصد بالا ببرد. همه اینها در حالی بود که از سال ۱۴۰۰، یعنی از زمانی که رییسی و همراهانش سکان کشور را به دست گرفته بودند، نرخ تورم به کمتر از ۴۰ درصد نرسیده بود. بیشتر بخوانید: آزمون بزرگ دولت پزشکیان آغاز شد/ فیاضی: رفع کامل کسری بودجه امکان‌پذیر نیست، اما می‌شود ۵۰ درصد از آن کم کرد فرصت اصلاحات در حال از دست رفتن است/شقاقی: بودجه ۰۴ سرآغار اصلاحات باشد

در زمان بررسی لایحه این اختلافات میان دو قوه بالا گرفت ولی با وجود همه فشارها، این قانون همانطوری که دولت سیزدهم مایل بود به قانون تبدیل شد. حالا دو ماهی است که دولت چهاردهم سکان کشور را به دست گرفته و طبق اعلام دولتمردان تا میانه آذرماه قرار است اولین لایحه پیشنهادی بودجه خود را به مجلس تقدیم کند. بسیاری از کارشناسان بودجه ۱۴۰۴ را «گام نخست دولت چهاردهم» می‌دانند.

این میان در ماه‌های گذشته ارقام اعلام شده در رابطه با کسری بودجه بارها کم و زیاد شد به نحوی که مشخص نیست دقیقا از نظر دولت نرخ کسری چقدر خواهد بود. آخرین اظهارات رسمی در این باره به عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد و امور دارایی بر می‌گردد که نرخ کسری بودجه پیش‌بینی شده امسال را ۸۵۰ هزار میلیارد تومان برآورد کرده است.

محمد حسین معماریان، کارشناس بودجه و مدرس اقتصاد دانشگاه تهران در رابطه با چرایی ارزیابی‌های متفاوت در مورد کسری بودجه به خبرآنلاین گفت:« از نظر مفهومی ما با دو نوع کسری بودجه مواجه هستیم. یک نوع کسری بودجه که آن را «کسری بودجه آشکار» می‌نامم، عبارت است میزان استقراض دولت. تفاوتی هم ندارد که دولت از منابع صندوق توسعه ملی دست به استقراض بزند یا اینکه اقدام به انتشار اوراق قرضه دولتی کند، در هر شکلی، استقراض کسری بودجه آشکار به حساب می‌آید. »رقم دقیق کسری بودجه اعلام شد/ معماریان: قانون «هدفمندی یارانه‌ها» به تنهایی ۲۰۰ همت بر کسری بودجه می‌افزاید

او افزود:« کسری بودجه پنهان، اصل موضوعی است که موجب اختلاف نظر میان بخش‌های مختلف در زمینه برآورد کسری بودجه می‌شود؛ این نوع کسری بودجه یا نتیجه محقق نشدن بخشی از منابع هستند و یا برآورد کمتر مصارف. مثلا گفته می‌شود دولت در زمینه مصارف مربوط به حقوق کارکنان خود، ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان کم برآوردی داشته و همین موجب به هم ریختن توازن هزینه و درآمد می‌شود. »

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها