رفتن به محتوا
کد خبر 642718

راست‌گرایان افراطی اروپایی واقعا چه هستند؟

ساعت 24 - سه گروه جریان بسیار راستگرای پارلمان اروپا و همچنین اعضای آن‌ها با عنوان کلی راستگرایان افراطی شناخته می‌شوند، اما به رغم اشتراکات انکار ناپذیرشان، این گروه‌ها تفاوت‌های اساسی باهم دارند.

اعضای گروه «میهن‌پرستان برای اروپا» برای نخستین بار روز پنج‌شنبه ۱۷ اکتبر در بروکسل گرد هم آمدند و در حاشیه نشست سران اروپا جلسه‌ای برگزار کردند.

این گروه یکی از سه گروه اصلی جناح راست پارلمان اروپاست که به همراه گروه‌های «اروپای ملل مستق» (ESN) و «محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان اروپا» (ECR) فعالیت می‌کند.

احزاب تشکیل‌دهنده این سه گروه پارلمانی عمدتا ملی‌گرا، حاکمیت‌گرا، محافظه‌کار و مخالف اتحادیه اروپا هستند، هرچند مواضع آن‌ها در مورد روسیه، اوکراین و رابطه‌شان اتحادیه اروپا، با یکدیگر متفاوت است.

این گروه‌ها اگرچه به نوعی در دسته «راست افراطی» قرار می‌گیرند، بسیاری از آن‌ها منکر این عنوان هستند.

اصطلاحاتی مانند «راست افراطی»، «راست تندرو»، «راست رادیکال»، «محافظه‌کار ملی‌گرا» و «پوپولیست» امروزه وارد مباحثات عمومی اروپا شده‌اند. اما مرزهای میان آن‌ها هر روز بیشتر در هم می‌آمیزند. تفاوت‌های اصلی این گروه‌ها کجاست؟

یورونیوز با یک کارشناس درباره نحوه دسته‌‌بندی این گروه‌ها گفتگو کرده است. Related

پیروزی راست افراطی یا تسلط چپ ها و سبزها بر پارلمان اروپا؛ کدام یک برای جمهوری اسلامی بهتر است؟

افراطی، ضد لیبرال و بومی‌گرا

دیو سیناردت، استاد علوم سیاسی در دانشگاه آزاد بروکسل گفت: «اروپای ملل مستقل افراطی‌ترین گروه راست‌گرای افراطی در پارلمان اروپاست.»

این گروه که در ماه ژوئیه تشکیل شد، جدیدترین و کوچک‌ترین گروه پارلمانی است و اعضای حزب بدنام «آلترناتیو برای آلمان»، بیش از نیمی از این گروه ۲۵ عضوی را تشکیل می‌دهند. همچنین احزابی چون «کنفدراسیون» از لهستان و نمایندگان بلغاری از حزب حامی روسیه «رنسانس» در این گروه حضور دارند.

آقای سیناردت، توصیف برخی از این احزاب به عنوان «افراط‌گرا» را درست دانست و گفت: «این بدان معناست که آن‌ها همیشه کاملا به دموکراسی پارلمانی احترام نمی‌گذارند و ویژگی‌های اقتدارگرایانه دارند. »

این استاد دانشگاه همچنین این گروه را به این دلیل که با پذیرش استقلال قوه قضائیه، حاکمیت قانون و آزادی‌های فردی مشکل دارند ضد لیبرال و همچنین به علت مخالفتشان با مهاجرت و قائل شدن تمایز میان مهاجران و شهروندان بومی، بومی‌گرا می‌داند.

آقای سینادرت گفت: «احزابی ضد لیبرال و بومی‌گرا، عمدتا عضو گروه اروپای ملت‌های مستقل هستند. برخی از احزاب عضو میهن‌پرستان برای اروپا نیز ممکن است به عنوان احزاب ضد لیبرال شناخته شوند. » Related

از ساخت آهنگ قر دار تا بازی ویدیویی ضد مهاجرت؛ راست افراطی چگونه برای جوانان آلمانی دلبری می‌کند؟

پوپولیسم؛ نخبگان «فاسد» در برابر مردم

گروه سیاسی «میهن‌پرستان برای اروپا» با ۸۶ نماینده در پارلمان اروپا، سومین قدرت سیاسی بزرگ این پارلمان به شمار می‌رود.

نمایندگان این گروه که در ماه ژوئیه تاسیس شد، از اعضای احزاب برجسته جناح راست اروپا از جمله حزب «اجتماع ملی» به رهبری مارین لوپن از فرانسه، حزب «فیدس» به رهبری ویکتور اوربان از مجارستان، حزب «لگا» به رهبری ماتئو سالوینی از ایتالیا، حزب «ووکس» به رهبری سانتیاگو آباسکال از اسپانیا و حزب «آزادی» به رهبری هربرت کیکل از اتریش هستند.

به گفته آقای سیناردت، «میهن‌پرستان برای اروپا» و «اروپای ملل مستقل» را می‌توان به عنوان گروه‌های سیاسی پوپولیست طبقه‌بندی کرد.

پوپولیسم به دیدگاهی دوگانه از جامعه اشاره دارد که در آن یک سو طبقه نخبگان «فاسد» قرار دارند و در سوی دیگر «مردم» قرار داده می‌شود؛ مردمی که به‌عنوان گروهی همگن و پاک به تصویر کشیده می‌شوند.

پوپولیسم می‌تواند چپ‌گرا یا راست‌گرا باشد. به عنوان مثال، حزب چپ‌گرای افراطی «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» نیز به عنوان یک حزب پوپولیست شناخته می‌شود. Related

پیروزی تاریخی راست افراطی اتریش؛ حزب آزادی برای تشکیل دولت راه دشواری در پیش دارد

رادیکالیسم راست؛ ترکیبی از «بومی‌گرایی» و «اقتدارگرایی»

در نهایت، برخی از احزاب عضو گروه «محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان اروپایی» (ECR) نه به عنوان راستگرای افراطی یا تندرو، بلکه به عنوان «راستگرای رادیکال» توصیف می‌شوند.

این گروه با ۷۸ نماینده، عمدتاً حول حزب «برادران ایتالیا» به رهبری جورجا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا و حزب «قانون و عدالت» متعلق یاروسلاو کاچینسکی، نخست‌وزیر سابق لهستان شکل گرفته است.

به گفته کاس مود، کارشناس علوم سیاسی و متخصص احزاب راست‌ افراطی و پوپولیست، اصطلاح راست رادیکال به احزابی اطلاق می‌شود که دو ایدئولوژی بومی‌گرایی و اقتدارگرایی را با هم ترکیب می‌کنند. این دو ایدئولوژی به تبعیت از قدرت به عنوان ارزش برتر می‌نگرند.

یورونیوز

آ

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها