رفتن به محتوا
کد خبر 642722

تبانی غربی- عربی علیه «پاره تن ایران»

ساعت 24 - اتحادیه اروپا پس از فشار اقتصادی که هفته گذشته با تحریم‌های تازه و در راس آن‌ها تحریم شرکت‌های هواپیمایی به ایران تحمیل کرد، روز چهارشنبه با ادعا و اتهامی بی‌سابقه و گستاخانه علیه ایران، سناریویی تازه از تگنای سیاسی را برای تهران را نیز کلید زد.

 چهارشنبه گذشته، اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه مشترکی، حاکمیت ایران بر سه جزیره تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی را بر اساس قوانین بین‌المللی، «نقض حاکمیت» امارات و «تخلف» خوانده و ایران را به «اشغال»! جزایر سه‌گانه ایرانی در خلیج فارس متهم کردند. استفاده از کلمه «اشغال» در این بیانیه با واکنش‌های بسیاری رو‌به‌رو شد؛ به ویژه از این جهت که چنین لحنی از سوی اتحادیه اروپا نسبت به ایران و مشخصا در خصوص جزایر سه‌گانه بی‌سابقه بود.

اتحادیه اروپا در حالی ایران را متهم به اشغال کرده که این اتحادیه در سال 2010 در بیانیه مشترکی که با شورای همکاری خلیج فارس منتشر کرد، صرفا اختلاف میان ایران و امارات بر سر جزایر سه‌گانه را به رسمیت شناخت و از تلاش‌ها و خواست‌ امارات برای حل این اختلاف از راه‌های مسالمت‌آمیز از جمله مذاکرات دوجانبه یا دادگاه بین‌المللی حمایت کرد.

پس از آن نیز هر بار که مقامات اروپایی اظهار نظری در این مورد داشته‌اند، منطبق بر همان بیانیه سال 2010 بوده است. حال اما این تغییر لحن تند و معنادار، به زعم بسیاری حاکی از اتخاذ رویکرد خصمانه اروپا نسبت به ایران است.

 زمینه‌چینی اعراب برای اشغال جزایر ایران

دکتر حمید احمدی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، درباره این بیانیه می‌گوید: در حالی‌که جمهوری اسلامی درگیر بحران‌های منطقه‌ای مربوط به جهان عرب شده و در نتیجه‌ی آن جهان در انتظار کشمکش بزرگ میان جمهوری اسلامی و اسراییل است، برخی همسایگان جنوبی ما که سال‌هاست مدعی حاکمیت بر جزایر تاریخی ایران در خلیج فارس هستند از فرصت استفاده کرده و علاوه بر چین و روسیه اینک به گونه‌ای بی‌سابقه حمایت اتحادیه‌ی اروپا را در تایید ادعای خود درباره‌ی جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک را به دست آورده‌اند.

وی معتقد است: بی‌گمان این یک اقدام حساب‌شده و تلاش برای مشروع جلوه دادن ادعای امارات عربی متحده پیش از هرگونه اقدام نظامی برای اشغال جزایر ایران یا در گرماگرم درگیری نظامی میان اسراییل و جمهوری اسلامی و یا در پی تضعیف توان نظامی ایران به دنبال تهاجم نظامی اسراییل به ایران است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها