رفتن به محتوا
کد خبر 642798

اقتصادایران جان نمی گیرد مگر تحریم برطرف شود

ساعت 24 - حالا دیگر می‌توان گفت دولت چهاردهم دست‌کم کابینه چهاردهم استقرار پیدا کرده و وزیران و معاونان و فرماندهان سیاست و اقتصاد فعالیت خود را برای اجرایی کردن وعده‌های رییس‌جمهور در روزهای مبارزاتی و نیز پس از رفتن به ساختمان پاستور شروع کرده‌اند.

عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت چهاردهم به هر دلیل که حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری و رقابت با مرحوم رییسی یکی از این دلایل است در کابینه چهاردهم بیشتر از دیگر وزیران و فرماندهان اقتصادی تحرک دارد و می‌گوید و می‌نویسد.

وی در حالی که زیر تیغ خبرگزاری حکومتی قرار دارد دست از نوشتن در شبکه ایکس برنمی‌دارد و حرف‌هایش را از مسیر این شبکه و نیز دیگر تریبون‌های در دسترس به اطلاع افکار عمومی و نیز کارشناسان می‌رساند. وی در تازه‌ترین نوشته‌اش در شبکه ایکس تاکید کرده است: «ناترازی‌های جمع شده، کسری بالای بودجه و ریسک‌های سیاسی، قدرت عمل دولت را شدیدا محدود کرده و پیامد منفی برای بازار سرمایه و تامین مالی داشته است.

با وجود بی‌سابقه بودن مشکلات، مسائل اصلی و موانع حل آن‌ها در ستاد اقتصادی دولت بحث شده و با اشراف کامل و واقع‌بینانه در حال چاره‌اندیشی هستیم. باید بپذیریم، چاره اصلی در انجام اصلاحات جدی اقتصادی، تلاش برای کاهش تحریم‌هاست.» در صورتی که استناد وزیر اقتصاد از ذهن عمومی کابینه درباره تنگنای اصلی و گره کور حل نشدن مسائل اقتصادی کشور درست باشد و کابینه چهاردهم به این نتیجه رسیده باشد که «برای عبور از بحران باید از شر تحریم‌ها رها شویم و باید اقدام‌هایی برای کاهش تحریم‌های غرب صورت پذیرد»

یک گام به جلو در مجموعه قوای رسمی کشور به حساب می‌آید. واقعیت این است که ادامه تحریم نفت و بانک مرکزی و نیز دیگر بخش‌های تحریم راه نفس کشیدن اقتصاد ایران در حالت طبیعی را تنگ کرده و روزنه‌های تعامل با جهان را بسته و تاریک کرده و چه کسی است که نداند نبض اقتصاد ایران با درآمدهای به دست آمده از صادرات نفت خام می‌زند. نیک می‌دانیم اگر بودجه‌های سالانه در سال‌های تازه‌سپری‌شده با کسری‌های نجومی بسته ‌شده و راه‌های خطرناکی برای متوازن‌سازی بودجه برداشته می‌شود به دلیل سقوط درآمدهای ارزی سرچشمه گرفته از صادرات نفت خام است.

کسی نیست که نداند ناتوانی در به دست آوردن درآمدهای به دست آمده از نفت به داخل اقتصاد راه‌های توسعه صادرات و نیز واردات را ناهموار کرده است.حالا که دولت به مثابه نهاد اجرایی کشور می‌گوید بدون حل مساله تحریم نمی‌توان گره‌های اقتصاد را باز کرد بهتر است این سخن دولت را قبول کرده و در مسیر برطرف کردن تحریم برآییم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها