رفتن به محتوا
کد خبر 642867

سومین روز بی برقی سراسری درکوبا

ساعت 24 - خبرگزاری رویترز گزارش داده است که روز شنبه گروه‌های کوچکی در اعتراض به بی‌برقی در خیابان تجمع کردند. توفند اسکار با رسیدن به شرق کوبا این کشور را برای سومین روز در بی‌برقی سراسری نگاه داشته است.

سرعت باد در این توفند هنگام رسیدن به شرق کوبا به ۱۳۰ کیلومتر در ساعت رسیده است.روز جمعه نیروگاه اصلی کوبا از کار افتاد و برق ۱۰ میلیون نفر از مردم این کشور قطع شد. روز شنبه جریان برق بخشی از این گروه وصل شد اما دوباره از کار افتاد.

وینسنت دولا اولوی، وزیر انرژی و معدن کوبا گفته است جریان برق برای اغلب شهروندان روز دوشنبه برقرار خواهد شد و باقی مردم تا نهایتا تا روز سه‌شنبه از برق برخوردار می‌شوند.

توفند اسکار که در طبقه یک دسته‌بندی شده در نزدیکی شهر باراکوآ با زمین برخورد کرد و به گفته مرکز ملی توفند آمریکا ممکن است در بخش‌های شرقی کشور به سیل‌های ناگهانی و رانش زمین منجر شود.

کارشناسان نسبت به نقش تغییرات اقلیمی در شدیدتر شدن طوفان‌های این چنینی هشدار می‌دهند. پس از ایجاد قطعی برق گسترده در پورتوریکو؛ طوفان «ارنستو» به سمت برمودا پیش می‌رود.

از زمانی که برق در کوبا قطع شده است بسیاری از مردم بدون پنکه و خنک کننده مانده‌اند. با سومین روز بی‌برقی، مواد غذایی در خانه‌ها و فروشگاه‌ها فاسد شده‌اند. برخی از خانواده‌ها با سوزاندن چوب غذا می‌پزند. بسیاری از خانه‌ها آب آشامیدنی یا لوله‌کشی هم ندارند چرا که پمپ‌های آب نیز با برق کار می‌کند. شرایط به طور فزاینده‌ای دشوار است. مدارس و مشاغل بسته‌اند و ادامه کار بیمارستان‌ها با مشکل روبرو شده است.

نگرانی از آن است که طوفان زیرساخت نه چندان قوی توزیع انرژی کوبا را در هم بشکند. میگوئل دیاز کانل، رئیس جمهوری کوبا روز شنبه گفت مقام‌های شرق این کشور برای حفاظت از مردم و منابع اقتصادی آن‌ها در تلاشند.

کوبا روز جمعه با از کار افتادن نیروگاه آنتونیو گیتراس در خاموش کامل فرو رفت. این نیروگاه، بزرگترین تولید کننده برق کشور است.

رئیس جمهوری کوبا آمریکا را به دلیل تحریم‌های دیرین این کشور متهم کرده و می‌گوید این تحریم‌ها مانع رسیدن ملزومات و قطعات ضروری به کوباست.برونو رودریگز، وزیر خارجه کوبا نیز با تکرار همین موضع‌گیری در شبکه ایکس، توئیتر سابق نوشت: «اگر تحریم‌ها برداشته شود، قطعی برقی نخواهد بود. دولت آمریکا نمی‌تواند اینگونه از مردم کوبا حمایت کند. »

سال جاری کوبا به دلیل کاهش محموله‌های سوخت از ونزوئلا نیز دچار دردسر شده است.روز جمعه، مقام‌های کوبا اعلام کردند که تمامی مدارس و فعالیت‌های غیرضروری از جمله کلوب‌های شبانه تا روز دوشنبه تعطیل خواهند بود.

از کارکنان بخش‌های خدمات غیرضروری و بخش‌های غیرحیاتی دستگاه‌های دولتی نیز خواسته شد در خانه بماننددولت کوبا می‌داند که مردم این کشور به شکل فزاینده‌ای ترس خود را از انتقاد علنی از دولت بابت مشکلات هر روز در زندگی روزمره خود از دست داده‌اند.

عده‌ای حتی آماده‌اند که اگر شرایط آماده شود با شعارهای ضد دولتی به خیابان بیایند. در ماه مارس صدها نفر از مردم کوبا در سانتیاگو، دومین شهر بزرگ کوبا در اعتراض به قطعی مدام برق و کمبود غذا دست به تظاهرات زدند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها