رفتن به محتوا
کد خبر 642870

اقتصاد جنگی برنامه جنگی می خواهد

ساعت 24 - مدیران ارشد دولت به ویژه رییس‌جمهور این روزها بار سنگینی بر دوش دارند و خوب می‌دانند اقتصاد کشور به مثابه اصلی‌ترین پایه حکومت در وسط معرکه جنگ در خاورمیانه و نیز جنگ اوکراین افتاده است. مقام‌های اسرائیلی دیگر از بیان هیچ نکته‌ای درباره اینکه تصمیم حمله به ایران گرفته شده و تنها مانده است که ابعاد آن نهایی شود هیچ ابایی ندارند و از هیچ کشور دیگری نمی‌ترسند.

مقام‌های ایرانی به ویژه مقام‌های نظامی و دیپلماسی نیز دیگر از بیان اینکه جمهوری اسلامی در لبه جنگ با اسرائیل قرار گرفته است واهمه ندارند. کارشناسان سیاسی و اقتصادی باور دارند که پیامدهای احتمالی شروع جنگ و گسترش آن وضعیت کسب‌وکارها در ابعاد کلان، بنگاه‌ها و خانوار را بدتر خواهد کرد و بازارها را از تعادل خارج می‌کند. واقعیت این است که بازار سهام و سکه دیروز بسیار پرتلاطم بود و احتمال سرایت آن به دیگر بازارهای موازی وجود دارد. واقعیت‌های تلخ در دیدرس و نیز چشم‌انداز آینده ایران در کوتاه‌مدت حواس مسعود پزشکیان را جمع کرده و او دیروز در جمع گروهی از فعالان اقتصادی با صراحت گفت که شرایط کشور شرایط جنگی است و مدیریت و سیاستگذاری‌ها در همه عرصه‌ها باید با این وضعیت سازگار شود. وی به عنوان نفر اول اجرایی کشور و فردی که بیشتر شهروندان ایرانی حاضر در انتخابات 15تیرماه گذشته به او اعتماد کرده و امیدوارند بتواند شهروندان را از افتادن در دره فلاکت رهایی دهد حق دارد از مدیران دیگر نهادهای اداره‌کننده کشور بخواهد اگر می‌خواهند اقتصاد را از شرایط جنگی عبور دهند باید اختیارات او را افزایش دهند.

بدیهی است نفر اول اجرایی کشور که با اطلاعات به دست آمده می‌بیند سونامی در راه است هراس داشته باشد و از شهروندان و نیز از گروه‌های اجتماعی بخواهد دولت را در اداره اقتصاد جنگی یاری دهند.

دولت چهاردهم که بدشانس‌ترین دولت پس از جنگ به حساب می‌آید باید در ادامه فعالیت خود بیش از پیش در برابر منتقدان تندرو و کسانی که می‌خواهند دولت را تضعیف کنند بایستد و این را به شهروندان نشان دهد. مگر می‌شود کشور در جنگ باشد و نفر اول دولت تحت هر شرایطی نتواند معاون خود را در کنارش داشته باشد و نتواند با آسودگی استاندارانش را انتخاب کند. شرایط سیاست داخلی و سیاست خارجی عادی نیست و باید از همه تجربه‌های صلح‌جویانه برای صیانت از ایران عزیز استفاده شود. حال که حواس رییس دولت جمع شده است باید با حواس‌جمع همه گوشه‌وکنارها را خوب نگاه کند و نیروهای سست‌باور و نیز نیروهای بازیگر چندسویه را سرجایشان بنشاند و با دادن آگاهی‌های لازم و کافی این روزهای سخت را پشت سر بگذارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها