رفتن به محتوا
کد خبر 643028

توسعه تجارت آزاد در دستور کار است

ساعت 24 - رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: سه هدف شامل تسهیل فرآیندها، دوم توسعه تجارت آزاد و در نهایت ترویج صادرات‌محوری در تولید را دنبال می‌کنم.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدعلی دهقان‌دهنوی رئیس سازمان توسعه تجارت امروز چهارشنبه در نشست با روسای کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی ایران گفت: به منظور شناخت بهتر بازارها و توسعه صادرات غیرنفتی، روند انتخاب و اعزام رایزنان بازرگانی به صورت هدفمند دنبال خواهد شد.

دهقان‌دهنوی، الگوسازی برای همکاری‌ها بین اتاق ایران و سازمان را ضروری دانست و تاکید کرد: درباره رایزنان بازرگانی، اعزام هیات و برگزاری نمایشگاه با نظراتی که در این نشست مطرح شد، موافقم و متاسفانه از نقطه ایده‌آل دور هستیم.

وی تصریح کرد: نواقص زیادی در پروسه اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری وجود دارد و طبق برآوردهایی که انجام دادیم متوجه شدم که این اقدام هدفمند دنبال نمی‌شود؛ بنابراین در قدم اول باید وظایف رایزنان را بشناسیم و از آنان بخواهیم که در چارچوبی مشخص عمل کنند.

معاون وزیر صمت با تاکید بر اینکه نظارت بر عملکرد رایزنان نیز بسیار مهم است، یادآور شد: در این راستا هر فردی که شما می‌شناسید را معرفی کنید و برای این منظور به تفاهم‌نامه نیاز نیست.

وی همچنین تاکید کرد: افراد معرفی شده از سوی بخش خصوصی و اتاق بازرگانی ایران بر اساس استانداردها و شاخص‌های مدنظر مورد بررسی و پایش قرار می‌گیرند و در نهایت رایزنان بازرگانی کشورهای هدف صادراتی انتخاب می‌شوند.

دهقان‌دهنوی از ایجاد مراکز تجاری در کشورهای هدف به کمک فعالان اقتصادی و اتاق‌های مشترک استقبال کرد.

وی مدیریت امروز در دستگاه‌های دولتی را مدل آتش‌نشان‌ها دانست و افزود: مدیران باید بتوانند بیاندیشند و برنامه‌ریزی کنند؛ اما امروز حجم اتفاقات به حدی است که زمان کم می‌آوریم.

رئیس سازمان توسعه تجارت به سخنان رئیس‌جمهور در مراسم روز ملی صادرات اشاره کرد و آن را رو به جلو در راستای انتظارات بخش خصوصی توصیف کرد.

وی با بیان اینکه باور دارم فرصتی برای فعالان اقتصادی شکل گرفته که باید از آن استفاده شود، اضافه کرد: سه هدف را دنبال می‌کنم اول تسهیل فرآیندها، دوم توسعه تجارت آزاد و در نهایت ترویج صادرات‌محوری در تولید.

دهقان‌دهنوی وجود متولیان متعدد در حوزه تجارت را یکی از عوامل اختلال در صادرات برشمرد و کاهش موانع برابر تجارت را هدف سازمان معرفی کرد.

وی با بیان اینکه باید نظارت پسینی را جایگزین مانع‌تراشی کنیم، فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در امر توسعه تجارت را ضروری دانست و تمرکز روی این دو حوزه را به عنوان اولویت سازمان برشمرد.

معاون وزیر صمت افزود: یک مرکز آموزشی را در سازمان ایجاد خواهیم کرد تا گواهی‌نامه بدهد و برای این گواهی‌نامه جایگاه تعریف خواهیم کرد ضمن اینکه در حوزه پژوهش هم به کار زیادی نیاز است و باید همین امروز شروع کنیم تا شناسایی بازار، موانع، استراتژی حضور، بحث‌های لجستیک، موضوعات گمرکی و مرزی بررسی شود؛ نمی‌شود بدون برنامه حرکت کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها