رفتن به محتوا
کد خبر 643072

گسترش همکاری‌های مالی بریکس به میزبانی پوتین

ساعت 24 -ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، چهارشنبه ۲۳ اکتبر در دومین روز از نشست سه روزه بریکس که با حضور نمایندگان ۳۶ کشور در شهر کازان واقع در جنوب غرب روسیه در جریان است، آمریکا را به استفاده از دلار به عنوان "سلاح" متهم کرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، نارندرا مودی نخست وزیر هند، عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر، مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران، مائورو ویرا وزیر خارجه برزیل، شیخ محمد بن زاید آل نهیان رئیس امارات متحده عربی، سیریل رامافوزا رئیس جمهور آفریقای جنوبی و شی جین پینگ رئیس جمهور چین در نشست با فرمت محدود اجلاس بریکس در کازان. روسیه / 23 اکتبر 2024 ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، نارندرا مودی نخست وزیر هند، عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر، مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران، مائورو ویرا وزیر خارجه برزیل، شیخ محمد بن زاید آل نهیان رئیس امارات متحده عربی، سیریل رامافوزا رئیس جمهور آفریقای جنوبی و شی جین پینگ رئیس جمهور چین در نشست با فرمت محدود اجلاس بریکس در کازان. روسیه / 23 اکتبر 2024 AP - Alexander Nemenov توسط: ار.اف.ای دنبال کنید

رئیس جمهوری روسیه در اجلاس روز گذشته سران بلوک اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه بریکس، که بخشی از تلاش کرملین برای به چالش کشیدن نفوذ جهانی غرب است، استراتژی این گروه را رویکردی "به ویژه مناسب شرایط فعلی" دانست که در آن "تغییرات واقعاً بنیادی از جمله شکل دادن به یک جهان چندقطبی در سراسر دنیا در حال انجام است".

وی با اشاره به تحریمهای غرب، رویکرد ایالات متحده به استفاده از دلار به عنوان "سلاح" را "اشتباهی بزرگ" توصیف کرده و تصریح کرد: "این ما نیستیم که از استفاده از دلار امتناع می‌کنیم. اما اگر نگذارند کار کنیم... مجبور به جستجوی جایگزین هستیم."

روسیه به طور خاص تلاش دارد تا با ایجاد یک سیستم پرداخت جدید که جایگزینی برای شبکه پیام‌رسان بانکی جهانی سوئیفت ارائه می‌کند، بتواند تحریم‌های غرب را دور زده و به تجارت با شرکای خود ادامه دهد.

دستور کار جلسه روز چهارشنبه بریکس بر تعمیق همکاری‌های مالی از جمله توسعه گزینه‌های جایگزین برای سیستم‌های پرداخت تحت سلطه غرب و همچنین حل و فصل درگیری‌های منطقه‌ای و حرکت به سمت گسترش این گروه، تمرکز داشت.

ولادیمیر پوتین همچنین ضمن ارائه پیشنهاد ایجاد یک پلتفرم جدید سرمایه‌گذاری در بریکس، تاکید کرد که این پلتفرم می‌تواند "به ابزاری قدرتمند برای حمایت از اقتصاد کشورهای عضو تبدیل شده و همچنین منابع مالی را برای شرق و جنوب جهانی فراهم کند. "

شرکت کنندگان در اجلاس روز گذشته در یک بیانیه مشترک، با اشاره به مزایای "ابزارهای پرداخت فرامرزی سریع‌تر، کم‌هزینه‌تر، کارآمدتر، شفاف‌تر، ایمن‌تر و فراگیرتر مبتنی بر اصل به حداقل رساندن موانع تجاری و دسترسی بدون تبعیض"، نگرانی خود را در مورد "اثر مخرب اقدامات قهری غیرقانونی یکجانبه، از جمله تحریم‌های غیرقانونی" ابراز و بر تعهد خود برای تقویت همکاری‌های مالی در چارچوب بریکس تاکید کردند.

ائتلاف بریکس که در ابتدا شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی بود، با پذیرفتن ایران، مصر، اتیوپی، امارات متحده عربی و عربستان سعودی، گسترش یافته است. ترکیه، آذربایجان و مالزی رسماً برای عضویت درخواست داده‌اند و چندین کشور دیگر نیز برای پیوستن به آن ابراز علاقه کرده‌اند.

کرملین با تاکید بر شکست تلاشهای تحت رهبری ایالات متحده برای منزوی ساختن روسیه در پی جنگ اوکراین، از اجلاس بریکس به عنوان "بزرگترین رویداد سیاست خارجی روسیه" یاد می‌کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها