رفتن به محتوا
کد خبر 643078

چه چیزی ممکن است اوضاع ایران را بدتر کند؟

چه چیزی ممکن است اوضاع را بدتر کند؟

یک جنگ گسترده‌تر میان اسرائیل و ایران احتمالاً به مجموعه‌ای پراکنده از حملات هوایی، موشکی، پهپادی، و سایبری، همراه با عملیات مخفی و حملات تروریستی منجر خواهد شد. به عبارت دیگر، بیشتر از همان چیزی که اکنون در جریان است، و شاید خیلی بیشتر.

ایران احتمالاً همچنان حملات موشکی و پهپادی خود را به تاسیسات نظامی اسرائیل محدود خواهد کرد، آن هم از ترس اینکه هدف قراردادن شهرهای اسرائیل باعث تشدید واکنش اسرائیل شود که ایران قادر به مقابله با آن نیست. حتی اگر ایران تصمیم بگیرد که به هر قیمتی به اسرائیل ضربه بزند، جمهوری اسلامی به‌اندازه کافی قدرتمند نیست که آسیب زیادی وارد کند. آن‌ها می‌توانند تمام ذخیره موشکی خود را به سوی شهرهای اسرائیل شلیک کنند و شاید چند صد اسرائیلی را بکشند. در آن صورت، اگر اسرائیل تصمیم به تلافی بگیرد و شهرهای ایران را با صدها موشک و حمله هوایی هدف قرار دهد، احتمالاً می‌تواند هزاران ایرانی را به کام مرگ بفرستد، همین و بس.

در نهایت، ایرانی‌ها نیروی کافی برای ادامه جنگ نخواهند داشت. همچنین در حالی که نیروی هوایی اسرائیل می‌تواند حملات کوچک هوایی خود علیه ایران را برای هفته‌ها ادامه دهد، بعید است که تلفات ایران به شدت افزایش یابد مگر اینکه اسرائیل عمدا یک گردهم آیی عمومی بزرگ در ایران – مثلاً یک مسابقه فوتبال – را بمباران کند،. هیچ‌یک از دو کشور در این نوع مبادله به شدت آسیب نخواهند دید؛ در واقع، تصور سناریویی که حتی آن‌ها را به نزدیکی چنین وضعیتی برساند، بسیار دشوار است.

به نظر می‌رسد که حملات اسرائیل، بیشتر بر اهداف نظامی ایران متمرکز خواهد بود اما ممکن است زیرساخت‌های غیرنظامی – مانند نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها، ساختمان‌های دولتی – و همچنین عناصر رهبری ایران، مانند فرماندهان سپاه پاسداران و چهره‌های نظامی را نیز شامل شود. با این حال، اسرائیلی‌ها به احتمال زیاد قصد زدن مقامات ارشد ایران، مانند رئیس‌جمهور مسعود پزشکیان یا رهبر عالی آیت الله علی خامنه‌ای را نخواهند داشت. مقامات اسرائیلی به خوبی می‌دانند که هر یک از این افراد ممکن است با یک شخصیت تهاجمی‌تر و بی‌پرواتر جایگزین شود که حاضر به پرداخت هزینه‌های سنگین برای آسیب زدن به اسرائیل باشد یا حتی بدتر، ایران را به ساخت سلاح‌های هسته‌ای وادار کند.

ممکن است سناریوهای غیرمنتظره‌ای – مانند حمله تروریستی از طرف ایران که به کشته شدن صدها یا هزاران شهروند اسرائیلی منجر شود – در ذهن بیاید که می‌تواند باعث شود یکی از طرفین تلاش کند تا آسیب بیشتری به دیگری بزند. اما احتمال بسیار بیشتری وجود دارد که حتی در صورت وقوع یک درگیری وسیع‌تر، محدودیت‌های فاصله، دیپلماسی، و راهبردی که جنگ جاری را شکل داده‌اند، همچنان برقرار بمانند.

منبع: فارن افرز - تحریریه دیپلماسی ایرانی-

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها