رفتن به محتوا
کد خبر 643112

منافع کره شمالی در گسیل سربازان خود به جنگ اوکراین

ساعت 24 - کره شمالی در حالی تصمیم گرفته برای کمک به ارتش پوتین سرباز به روسیه اعزام کند که تحلیلگران بر این باورند ممکن است انگیزه پیونگ یانگ از این اقدام جلب کمک‌های مسکو در زمینه‌هایی چون فناوری نظامی و پرسنل در صورت بروز درگیری در شبه جزیره کره باشد.

روز چهارشنبه، مقامات آمریکایی و کره جنوبی تایید کردند که شواهدی وجود دارد که کره شمالی در تشدید احتمالی جنگ در اوکراین، نیروهای خود را به روسیه اعزام کرده است. لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، در جریان بازدید از رم به خبرنگاران گفت: «ما شواهدی داریم که نشان می‌دهد نیروهای کره شمالی در روسیه حضور دارند. »

چو ته یونگ، مدیر سرویس اطلاعات ملی کره جنوبی هم به نمایندگان مجلس این کشور گفت که ۳ هزار سرباز کره شمالی به روسیه رفته‌اند تا برای استفاده از تجهیزاتی چون پهپادها به مسکو کمک کنند.

سرویس‌های اطلاعاتی نظامی اوکراین روز پنجشنبه اعلام کردند که اولین واحدهای کره شمالی در منطقه کورسک روسیه مستقر شده‌اند. در همان روز، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مورد شراکت مسکو با پیونگ یانگ صحبت کرد و حضور نیروهای کره شمالی در روسیه را انکار نکرد.

گابریلا برنال، عضو غیر مقیم مرکز اروپایی مطالعات کره شمالی، می‌گوید که با کمک به تلاش‌های جنگی روسیه در زمین، پیونگ یانگ به نوعی به کی‌یف اعلام جنگ کرده است.

او در ادامه می‌افزاید: «از آنجایی که کره شمالی برای اصل حاکمیت دولت ارزش زیادی قائل است در واقع با این کار به ارزش‌های خود خیانت کرده است. در عین حال به خاطر داشته باشید که کیم جونگ اون، حاکم این کشور برای اعزام نیروهایش به روسیه منتظر پاداش است.» Related

هشدار کیم جونگ اون: اگر لازم باشد از بمب اتم برای حمله به دشمن استفاده می‌کنیم گسترش همکاری‌های پوتین و کیم جونگ اون؛ روسیه ۴۴۷ بز برای کره شمالی فرستاد

این متخصص مسائل کره شمالی در ادامه افزود: «کره شمالی علاوه بر پرداخت ارز خارجی یا دریافت کمک‌های غذایی، به فناوری‌های نظامی حساس روسیه برای استفاده در پیشبرد برنامه‌های هسته‌ای، موشکی، ماهواره‌ای و دیگر برنامه‌های نظامی خود علاقه مند است.»

برنال همچنین گفت که استقرار نیروهای کره شمالی روابط این کشور با اروپا را «بسیار پیچیده» خواهد کرد. او در ادامه افزود: «از آنجایی که بیشتر اروپا در کنار اوکراین و در برابر روسیه ایستاده ، پیوستن کره شمالی به روسیه می‌تواند به منزله اعلان جنگ نه تنها به اوکراین، بلکه علیه اروپا تلقی شود».

اتفاقی که به اعتقاد کارشناسان می‌تواند به سیاست تهاجمی‌تر اتحادیه اروپا در قبال پیونگ یانگ منجر شود. نقض تحریم‌های سازمان ملل متحد

ناه لیانگ توانگ، محقق دانشکده مطالعات بین المللی اس. راجاراتنام مستقر در سنگاپور می‌گوید: «کره شمالی با تامین سلاح و اعزام نیرو‌به‌روسیه، تحریم‌های سازمان ملل را نقض می‌کند. هرچند به گفته او این مسئله چندان برای پیونگ یانگ اهمیتی ندارد چرا که کره شمالی همین حالا هم تحت شدیدترین تحریم‌های بین‌المللی قرار دارد. »

ناه همچنین اضافه کرد که با تقویت ارتش پوتین توسط سربازان کره شمالی، در مقابل پیونگ یانگ هم امتیازات بیشتری از کرملین دریافت خواهد کرد.

روابط پیونگ یانگ و مسکو از زمان آغاز جنگ اوکراین عمیق‌تر شده است. در اوایل سال جاری، پوتین و کیم توافق‌نامه‌ای را امضا کردند که در آن متعهد شدند در صورت تجاوز به هر یک از کشورها به یکدیگر کمک کنند.

سئول در ماه ژوئن همسایه شمالی خود را متهم کرده بود که با تحویل سلاح‌هایی مانند گلوله‌های توپخانه به روسیه در جنگ اوکراین کمک کرده است. در جریان دیدار کیم از روسیه در سپتامبر سال گذشته، پوتین قول داد که به کره شمالی کمک کند تا ماهواره‌هایش را پس از چندین پرتاب ناموفق پیونگ یانگ توسعه دهد.

رامون پاچکو پاردو، از دانشگاه بروکسل می‌گوید که حمایت کره شمالی از روسیه یک اقدام غیرقانونی و حمایت از امپریالیسم روسیه است. او در ادامه می‌گوید: «کره شمالی مدعی است با امپریالیسم مقابله می‌کند اما این کشور اکنون مستقیما از جاه‌طلبی‌های امپراطوری روسیه در اوکراین حمایت می‌کند. »

پاردو می‌گوید کره شمالی در ارسال نیرو‌به‌روسیه با دو خطر بلندمدت مواجه است: « اولین خطر در دوران پس از پوتین است، رئیس جمهور بعدی کرملین ممکن است بخواهد جنگ با اوکراین را خیلی سریع پایان دهد و دیگر به تعهداتی هم که پوتین به کره شمالی داده پایبند نباشد. خطر دوم این است که چین از گرم شدن روابط بین روسیه و کره شمالی خوشحال نیست و این در حالی است که پکن حامی اصلی پیونگ یانگ به ویژه در مسائل اقتصادی است. بنابراین نزدیک شدن پوتین و کیم می‌تواند مشکلاتی را بین کره شمالی و چین ایجاد کند. »

حمایت کره شمالی از روسیه در حالی صورت می‌گیرد که حالا نگرانی‌ها از اقدام متقابل مسکو در قبال بحران‌های شبه جزیره کره را هم افزایش می‌دهد. در چنین شرایطی ممکن است جهان شاهد یک درگیری تمام عیار از غرب تا شرق باشد و در حالی که روسیه با اوکراین می‌جنگد از آن سو یک درگیری در شبه جزیره کره هم باعث شود تا روسیه به همراه کره شمالی در مقابل سئول و متحدین غربی این کشور قرار گیرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها