رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 73047

ربات جراح سینا رونمایی شد

ساعت24- ربات جراح سینا امروز سه شنبه در دومین نمایشگاه بین المللی فناوری و نوآوری (INOTEX 2015) با حضور دکتر ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در نمایشگاه بین المللی تهران رونمایی شد.

ربات جراح سینا رونمایی شد
دکتر فرزام فرهمند مدیر طراح ربات جراح سینا در جمع خبرنگاران در خصوص این ربات افزود:ربات جراح سینا به نام ابوعلی سینا دانشمند ایرانی نامگذاری شده و در واقع این ربات متناظر با ربات داوینچی که در آمریکا ساخته شده طراحی شده است.

وی بیان کرد:عملکرد این ربات یک سیستم پیشرفته جراحی از راه دور است که از طریق یک مانیتور و دو بازوی رباتیک انجام می شود.

وی بیان کرد: این ربات دارای یک کنسول جراحی است که جراح در پشت آن قرار می گیرد و با استفاده از دو بازوی رباتیک قادر به کنترل و هدایت جراحی است، در کنار کنسول یک مانیتور قرار دارد که جراح می تواند تاثیر عمل جراحی را مشاهده کند، تصویر عمل هم از طریق یک ربات انجام می گیرد که جراح می تواند از طریق یک پدال آن تصویر را نیز کنترل کند.

وی افزود: نیروهایی که با ابزار جراحی به بیمار منتقل می شود قابل اندازه گیری است تا جراحی با دقت و کیفیت بیشتری انجام شود.

فرهمند گفت: در عمل جراحی با استفاده از این ربات میزان آسیب به بافت های سالم کاهش پیدا می کند و بیمار کمترین دوران نقاهت و خونریزی را دارد.

وی همچنین افزود: اکنون این ربات تا مرحله تست های حیوانی پیش رفته و بر روی دو گوسفند جراحی انجام شده است و در حال حاضر در حال اخذ مجوزهای لازم برای انجام تست های انسانی و ورود به مرحله تجاری سازی این ربات هستیم.

وی ادامه داد: این دستگاه برای عمل جراحی ناحیه شکمی مورد استفاده است اما در دنیا یکی از متداول ترین زمینه استفاده آن برای جراحی عمل پروستات می باشد.

وی افزود: تنها کشوری که توانسته این سیستم را به مرحله تجاری آن برساند کشور آمریکا است و مابقی ربات های مشابه فقط برای تحقیقات استفاده می شود، بعد از آمریکا در صورت رساندن به مرحله تجاری ایران دومین کشور در زمینه ربات جراح خواهد بود.

وی گفت: این طرح حاصل همکاری سه ساله دانشگاه شریف و علوم پزشکی تهران است.

دومین نمایشگاه بین المللی فناوری و نوآوری با حضور بیش از ۱۱۰ شرکت فناور داخلی و خارجی از امروز ۱۹ خرداد به مدت چهار روز در نمایشگاه بین المللی تهران دایر است.
قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها