رفتن به محتوا
کد خبر 74148

توصیه های بهداشتی در خصوص سالم سازی سبزیجات‌

ساعت24- اهواز - سبزیجات به دلیل نقش موثرشان در تامین سلامت انسان و استفاده از کودهای انسانی و حیوانی، آب آلوده و تماس حیوانات به عوامل بیماری‌زا بهتر است قبل از مصرف به خوبی سالم سازی شوند.

توصیه های بهداشتی در خصوص سالم سازی سبزیجات‌
سبزیجات به دلیل نقش موثرشان در تامین سلامت انسان یكی از گروه‌ های مهم موادغذایی محسوب می‌شوند. سبزیجات اغلب به دلیل استفاده از كودهای انسانی و حیوانی، آب آلوده و تماس حیوانات به عوامل بیماری‌زا آلوده می‌شوند. در صورت مصرف چنین سبزیجاتی خطر ابتلا به بیماری‌ های روده ای و انگلی وجود دارد.

بنابراین لازم است به منظور برطرف كردن آلودگی ‌های فوق سبزیجات قبل از مصرف سالم ‌سازی شوند. سبزیجاتی كه به صورت خام در تزیین غذا یا همراه ساندویچ و سالاد استفاده می‌شوند نیز باید سالم ‌سازی و سپس مصرف شوند.

سالم ‌سازی سبزیجات شامل چهار مرحله اساسی «پاكسازی، انگل‌زدایی، گندزدایی و شستشو» است.

در مرحله اول كه «پاكسازی» است باید ابتدا سبزیجات را به ‌خوبی پاك كرده و مواد زاید و غیرقابل مصرف آن را جدا و سپس خوب شستشو دهید تا گل ‌و ‌لای و مواد زاید از سبزیجات پاك شود.

مرحله دوم «انگل‌ زدایی» نام دارد كه پس از خاتمه مرحله پاكسازی، سبزی پاك شده را در یك ظرف ۵ یا ۱۰ لیتری آب ریخته و به ازای هر لیتر آب سه تا پنج قطره مایع ظرفشویی به آن اضافه كنید. قدری به هم زده تا تمام سبزیجات در كف‌ آب غوطه‌ور شود و پس از ۵ دقیقه، آنها را به آرامی از روی كف‌ آب جمع‌آوری كنید و به ظرف دیگری منتقل كرده و با آب سالم کاملا شستشو دهید.

در مرحله سوم یا همان «گندزدایی»، در ظرفی با گنجایش مناسب ۵ تا لیتر آب سالم بریزید. یک قاشق چایخوری پودر پرکلرین در آن حل كرده و میوه و سبزی را به مدت ۵ دقیقه در آن نگه داشته تا عوامل میکروبی کاملا از بین بروند و یا جهت گندزدایی از مواد ضدعفونی کننده (تهیه شده از داروخانه ها) استفاده كنید.

مرحله آخر «شستشوی نهایی» است كه پس از اجرای گندزدایی سبزیجات آنها را مجددا با آب سالم و فراوان بشویید تا باقیمانده مواد ضدعفونی کننده به‌كار رفته كاملا از سبزیجات جدا شوند. پس از شستشوی نهایی سبزیجات را می‌توان مصرف كرد.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها