رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 85172

سقوط شهاب‌سنگ واقعیت یا شایعه؟!

ساعت24-با توجه به خبرهای ضد و نقیض از برخورد شهاب‌سنگ در استان قزوین، بررسی‌های منجمان حاکی از این است که ردی از نور یک شیء ناشناس بسیار پرنور که از سوی شاهدان عینی به یک شهاب بسیار پرنور تشبیه شده، حوالی ساعت ۲۰:۱۵ عصر پنجشنبه هشتم مرداد در شهرهای مختلف ایران دیده شده است.

سقوط شهاب‌سنگ واقعیت یا شایعه؟!
منجمان آماتور در شهرهایی همچون ارومیه، زنجان، تهران، کرج، ساری و حتی مشهد رد آن را که به یک آذرگوی بسیار پر نور شبیه بوده در افق مغرب در ارتفاع کمتر از چهل درجه از افق در حالی که ردی حدود بیست درجه از خود به جای گذاشته است مشاهده کرده‌اند.
به گزارش سایت نجوم، حسین معافی، منجم آماتور، حدود ساعت ۲۰:۱۵ شهاب بسیار پرنوری را در افق مغرب در ارتفاع حدود ۳۰ تا ۴۰ درجه از افق دیده. روشنایی شهاب حدود دو برابر روشنایی سیاره زهره بوده و در حد یک ثانیه ظهور کرده و خاموش شده است.
در زنجان نیز اسدالله قمری‌نژاد که از منجمان و عکاسان نجومی کهنه کار در این استان است نیز موفق می‌شود در حالی که حدود ۱۰ دقیقه از ظهور شهاب بسیار پرنور گذشته بود، با گوشی تلفن همراه عکسی از رد این شهاب در افق بگیرد. رد جرم ناشناس که بسیار شبیه به رد شهاب بوده است در مرکز این عکس قابل مشاهده است.
حامد پورخرسندی، پژوهشگر شهاب‌سنگ‌شناسی در مرکز اروپایی مطالعات و آموزش علوم زمین در فرانسه نیز می‌گوید پنجشنبه شب علاوه بر ایران یک شهاب درخشان با مشخصات تقریباً مشابه، در آسمان برزیل و آرژانتین دیده شده که احتمال وابستگی آنها به یکدیگر را تبدیل به یکی از گزینه‌های منشأ این شهاب می‌کند. با این حال هنوز مشخص نیست شهاب مزبور از چه نوعی بوده است.
دکتر رضا منصوری، استاد دانشگاه صنعتی شریف نیز با تأیید آنچه در سایت نجوم در این باره آمده است، به «ایران» گفت: «چون تاکنون اطلاعات منتشر شده در این خصوص کاملاً روشن نیست و بیشتر در حد «دیده‌ها» مطرح است مبادی تخصصی ذیربط باید با تجزیه و تحلیل علمی، این موضوع را بررسی کنند و جمع‌بندی علمی خود را ارائه دهند.
واقعیت یا شایعه؟!
سقوط شهاب‌سنگ در مرزهای چهار استان ایران ماجرای پر رمز و رازی را به همراه داشت.در حالی که همه در جریان مشاهده عبور شیء نورانی در آسمان و صدای انفجار بوده‌اند اما مقامات امنیتی و امدادی سقوط شهاب‌سنگ را شایعه می‌دانند.مصاحبه شوک با روستاییان و شهرنشینان این چهار استان نشان می‌دهد که شهاب‌سنگ را دیده‌اند حتی برخی از مسئولان محلی آن را تأیید می‌کنند اما استانداری‌ها و فرمانداری‌ها این حادثه را یک شایعه می‌دانند.عجیب‌ترین اظهارنظر به مسئولی در استان البرز بر می‌گردد که در ساعات ابتدایی حتی محل احتمالی سقوط شهاب‌سنگ را تخمین زده بود و ساعاتی بعد انتشار این خبر را تکدیب و وجود شهاب‌سنگ را شایعه دانست.شامگاه پنجشنبه ۸ مردادماه سال جاری شیء نورانی از آسمان چند شهر و روستا در چهار استان زنجان، همدان، البرز و قزوین عبور کرده و دود غلیظ حاصل از آن در آسمان دیده شد.

این رخداد لابه‌لای شایعه و واقعیت هنوز در‌هاله‌ای از ابهام فرو رفته است.هنوز محل برخورد این شهاب‌سنگ در مرز چهار استان مشخص نیست و حتی هیچ مسئولی عنوان نداشته در جست‌وجوی محل سقوط احتمالی این شهاب‌سنگ هستند.جالب اینکه ساکنان این شهرها و روستاها همه از دیدن شیء نورانی و شنیدن صدایی مهیب خبر دادند.بنابر گفته مسئولان کشیک امدادی هلال‌احمر در سه استان قزوین، زنجان و همدان گزارشی مبنی بر اصابت شهاب‌سنگ یا شیء دیگری را دریافت نکرده‌اند.از سویی دیگر «امدادی» رئیس ایستگاه هواشناسی فرودگاه زنجان ضمن تأیید عبور یک شیء نورانی با دنباله آتشین از آسمان کشور در ساعت ۱۵/۲۰ پنجشنبه گفت: به چشم خودم دیدم که یک شیء نورانی با دنباله‌ای از آتش به طول بیش از ۵۰۰ متر از آسمان عبور کرد.امدادی بیان کرد: با توجه به حرکت این شیء نورانی که از شرق آسمان استان زنجان به سمت غرب بود احتمال دارد در منطقه‌ای بین میانه و خلخال به زمین اصابت کرده باشد که البته گزارش رسمی از این خبر دریافت نشده است.
چند شیء نورانی ـ گروهی از کسانی که این شیء نورانی را دیده‌اند معتقدند تنها یک شیء نورانی که ممکن است شهاب‌سنگ باشد به زمین برخورد کرده است اما گروهی دیگر می‌گویند بیش از یک شیء در آسمان ایران دیده شده و به نظر می‌رسد شهاب‌سنگ احتمالی پس از برخورد با جو زمین چند قطعه شده و هر کدام از این قطعات در منطقه‌ای با زمین اصابت کرده باشد.رستمی، بخشدار شهرستان دندی زنجان که فاصله کمی با محل احتمالی سقوط شهاب‌سنگ دارد به خبرنگار شوک گفت: ساعت ۵/۶ عصر پنجشنبه اهالی روستاهای اطراف بین شهر« دندی» و ماه‌نشان صدای انفجار مهیبی را شنیده‌اند که گمان می‌کردند هواپیمایی سقوط کرده است. با پیگیری‌های انجام شده دریافتیم هیچ هواپیمایی سقوط نکرده و تنها یک شیء نورانی دیده شده و سپس صدای انفجار مهیبی شنیده شده است اما تاکنون محل دقیق برخورد شهاب‌سنگ را پیدا نکرده‌ایم.وی بیان کرد: همچنان در حال بررسی و تحقیق درخصوص این حادثه هستیم.این در حالی است که صفی‌الله کرامتی، مدیرکل بحران استان زنجان و باقری، فرماندار شهرستان طارم برخورد شهاب‌سنگ با برخی شهرستان‌ها را در حد شایعه دانست و گفت تاکنون هیچ اثری از برخورد شهاب‌سنگ در سطح استان زنجان مشاهده نشده است.
شاهدان چه گفتند؟ـ شیخ ۵۵ ساله نگهبان مخابرات که از اهالی روستای ماه نشان زنجان است در این باره به شوک گفت: دیشب ساعت ۸ در باغ میوه بودیم. ناگهان صدای مهیبی‌ را از آسمان شنیدیم. وقتی بالای سرم را نگاه کردم رد یک دود در آسمان مشخص بود. به نظر می‌رسید هواپیمایی دیوار صوتی را شکسته باشد، چنین صداهای انفجاری را نیز در گذشته در جنگ هم شنیده بودیم. وقتی صوت هواپیما در آسمان می‌شکند چنین صدایی تولید می‌کند و اگر در نزدیک زمین رخ دهد حتی باعث شکستن شیشه‌ها می‌شود.این مرد ادامه داد: به نظر می‌رسد برخورد شهاب‌سنگ شایعه باشد چرا که اگر این اتفاق بیفتد همه متوجه می‌شویم و باعث ویرانی و خسارت در روستا می‌شود حتی اگر شیء آسمانی در گوشه‌ای از منطقه هم برخورد کند زمین می‌لرزد و حوادثی برجا می‌گذارد. ما فقط صدای انفجار را شنیدیم و بعید می‌دانم گفته‌های دیگر صحت داشته باشد.خانم رحمانی خانه‌دار نیز که در روستای دندی زندگی می‌کند به شوک گفت: غروب در حیاط بودیم که ناگهان یک شیء نورانی در آسمان توجهمان را جلب کرد. خیلی شوکه شده بودیم چرا که سرعت عبور نور و شدت آن خیلی بالا بود آسمان را روشن کرد و ناگهان به یکی از کوه‌ها برخورد کرد.صدای خیلی خفیفی را شنیدیم اما بعد از برخورد و رد شدن نور دود غلیظ با وسعت زیادی آسمان را گرفت. وقتی به یکی از همسایه‌هایمان گفتم، به من گفت برخورد شهاب‌سنگ رخ داده است و متوجه شدم این شیء شهاب‌سنگ بوده که به کوه‌های اطراف برخورد کرده است. لرزشی متوجه نشدیم و تنها یک نور در آسمان به همراه دود غلیظی دیدیم.
تکذیب و تأیید در استان البرز ـ در حالی که مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز سقوط شهاب‌سنگ را تأیید کرده بود ساعاتی بعد آن را تکذیب کرد. وی ابتدا گفت: شهاب‌سنگی نیمه شب پنجشنبه در منطقه‌ای بیابانی بین شهرستان‌های اشتهارد و نظرآباد در استان البرز به زمین برخورد کرده است.در این خصوص، سیدعبدالله موسوی فرماندار شهرستان آوج نیز گفت: اهالی روستاهای دیدار و لجام‌گیر، شهاب‌سنگی را که در حال سقوط در آسمان بوده مشاهده کرده‌اند اما با وجود این مستندی از آن به دست نرسیده است.ابوالقاسمی، مدیرکل مدیریت بحران البرز در حالی که مصاحبه نخست خود را تکذیب می‌کرد، گفت: از همان ساعات ابتدایی انتشار خبر سقوط یک شیء نورانی در محدوده البرز، با هماهنگی فرمانداران شهرستان‌های استان برای رصد صحت و سقم این موضوع نیروهایی را به منظور گشتزنی اعزام کردیم و سرانجام هیچگونه استنادی مبنی بر سقوط هواپیما یا اجرام آسمانی در محدوده البرز بویژه شهرستان‌های اشتهارد، نظرآباد و ساوجبلاغ به دست نیامد و تأیید نشد.طالبی مدیرکل استان همدان نیز خبر سقوط شهاب‌سنگ را در استان همدان رد کرد و به شوک گفت: منبع موثقی در این خصوص وجود ندارد، هر چند که در خصوص بارش شهاب‌سنگ مواردی مطرح شده است، اما گزارشی درباره سقوط شهاب‌سنگ به زمین به مدیریت بحران نرسیده است.نیکبخت، استاندار همدان نیز در این باره به شوک گفت: تا به این لحظه گزارش رسمی درخصوص برخورد شهاب‌سنگ به ما اعلام نشده است.طبق بررسی‌های صورت گرفته نیز شهاب‌سنگی در آسمان و در زمین رؤیت نشده و اثری از برخورد آن در استان همدان نیست.سیدمصطفی مرتضوی، سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال‌احمر نیز در خصوص با برخورد شهاب‌سنگ به شوک گفت: هنوز هیچ اطلاع دقیق و موثقی درخصوص برخورد شهاب‌سنگ گزارش نشده است و تنها با شنیدن صدای انفجار نمی‌توان این موضوع را تأیید کرد.وی درباره تکذیب این خبر گفت: همچنان بررسی‌های بیشتر درباره رازگشایی از این انفجار مهیب ادامه دارد.معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور نیز توضیحاتی را در خصوص شایعه سقوط شهاب‌سنگ ارائه کرد.مهندس مرتضی اکبرپور گفت: برابر گزارش‌های رسیده سقوط شهاب‌سنگ در کشور صحت ندارد.وی افزود: البته موضوع بارش شهاب‌سنگ وجود داشته و در پیگیری و رصدهایی که ما انجام دادیم، عبور شهاب‌سنگ از آسمان کشورمان به ثبت رسیده که این موضوع در بخش‌هایی از آسمان همدان و قزوین قابل رؤیت بوده اما موردی از سقوط، گزارش نشده و این شهاب‌سنگ‌ها به طور افقی از آسمان عبور کرده‌اند.اکبرپور با بیان اینکه مواردی نظیر سقوط شهاب‌سنگ و نظایر آن شایعه بوده و مورد تأیید سازمان مدیریت بحران کشور نیست، گفت: تنها چیزی که به رؤیت برخی از شهروندان نیز رسیده عبور شهاب‌سنگ از آسمان بوده اما همانطور که گفتم شهاب‌سنگ‌ها به طور افقی از آسمان عبور کرده و سقوطی در کار نبوده است.
قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها