رفتن به محتوا
ثبت شرکت در عمان
کد خبر 85247

مدیرعامل منطقه آزاد قشم خبر داد

راه‌اندازی مدرن‌ترین پیست شترسواری خاورمیانه در قشم

ساعت 24-قشم، قطب مسابقات شترسواری خاورمیانه می‌شود. این خبر را مدیرعامل منطقه آزاد قشم اعلام کرد و افزود: «می‌خواهیم با راه‌اندازی مدرن‌ترین پیست شترسواری خاورمیانه در قشم، آنچه را که خاصِ خود ماست تقویت و حفظ کنیم».

راه‌اندازی مدرن‌ترین پیست شترسواری خاورمیانه در قشم
div align="justify">سال‌هاست بسیاری تصور می‌کنند مسابقات حرفه‌ای شترسواری تنها در امارات و دیگر کشورهای حوزه خلیج‌فارس برگزار می‌شود. این تصور به دلیل تبلیغات رسانه‌هاست که هرساله تصاویر این مسابقات را در این کشور در ساحل جنوبی خلیج‌فارس منتشر می‌کنند. اما این در حالی است که در بسیاری از استان‌های کشور از جمله سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، خراسان‌جنوبی، کرمان، اصفهان، یزد، سمنان و... شترسوارانی حرفه‌ای حضور دارند که هرساله در مسابقات کشوری شترسواری با هم به رقابت می‌پردازند.
در استان هرمزگان و جزیره قشم نیز که یکی از اصلی‌ترین مراکز پرورش شترهای تیزرو و دونده‌اند، چنین مسابقاتی همه‌ساله در این جزیره برگزار می‌شود. یکی از روستاهای جزیره قشم به نام روستای «گورزین» از اصلی‌ترین مراکز پرورش شتر نژاد جمازه است که به گفته صاحب‌نظران شتر جمازه بهترین نژاد شتر برای مسابقه است.
حالا آن‌گونه که حمیدرضا مؤمنی، رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، در گفت‌وگو با «شرق» اعلام کرده، قرار است به‌زودی در زمینی در نزدیکی روستای گورزین یک پیست حرفه‌ای و مدرن در چند فاز برای انجام مسابقات شترسواری احداث شود. طبق گفته مؤمنی در فاز اول، این پیست به شکلی حرفه‌ای و مدرن احداث می‌شود و در فاز بعدی قرار است سکوهای مناسب برای نشستن تماشاگران و علاقه‌مندان این مسابقات ساخته شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم می‌گوید: «مردم محلی و ساکنان این روستا در روزهای جمعه و تعطیل و اعیاد مختلف در روستای خود مسابقات شترسواری برگزار می‌کنند که با استقبال بالایی نیز مواجه می‌شود. می‌دانید که رقیب اصلی ما در این زمینه کشورهای امارات و عربستان و بقیه کشورهای عربی هستند. من در بازدیدهایی که از آنجا داشتم متوجه شدم این مزیت فوق‌العاده‌ای است، الان شترهایی که در مسابقات قشم مقام می‌آورند با قیمت‌های بسیار گزافی توسط اماراتی‌ها خریدوفروش می‌شوند. ما این مواد اولیه و پایه اصلی برای این کار که شتر است را داریم، به‌همین‌خاطر تصمیم گرفتیم فضایی درست کنیم که هم درخور شأن مردم باشد و هم وقتی می‌خواهند از آن استفاده کنند خسته و اذیت نشوند. برهمین‌اساس تصمیم گرفتیم برای این کار یک پیست حرفه‌ای و مدرن برای آنها احداث کنیم تا همان‌گونه که قشم استحقاقش را دارد، به قطب مسابقات شترسواری خاورمیانه تبدیل شود، برای این کار کارشناسانی را به کشورهای اطراف فرستادیم تا از پیست‌ها و مسابقات آنها بازدید کنند و حالا با انتخاب مشاور، مدل پیست قشم نیز طراحی شده و فکر می‌کنم بعد از آماده‌شدن، مدرن‌ترین پیست خاورمیانه به قشم تعلق داشته باشد». حمیدرضا مؤمنی همچنین گفت: «ما امکانات دیگر کشورها را دیده‌ایم اما فکر می‌کنیم پیستمان خیلی از آنها مدرن‌تر و شیک‌تر خواهد شد، طراحی و ساخت این پیست یکی از موارد ١٠‌گانه‌ای است که من برای توسعه قشم در نظر گرفته‌ام، کار اجرائی آن هم در حال انجام است، ایده و استراتژی من این است که یا یک کاری را انجام ندهیم یا آن را به بهترین شکل انجام دهیم، در این کار هم همین است، حالا که ما مسابقات شترسواری را داریم، دیگر به‌اصطلاح آن را دولادولا انجام ندهیم و به شکل کامل انجام دهیم. در قشم هدف اصلی ما این است که به کمک جوامع محلی برویم که آنها هم به ما کمک کنند، در این مورد هم نگاهمان همین است، ما می‌گوییم این منطقه آزاد باید بر اقتصاد مردم محلی تأثیر بگذارد، وقتی این مراسم هست و به شکل محلی دارد برگزار می‌شود، چراکه به بهترین شکل انجام نشود؟ تصمیم داریم در آینده شترسواران سیستان‌وبلوچستان و بقیه استان‌ها را دعوت و مسابقات کشوری برگزار کنیم».
او در پاسخ به این سؤال «شرق» که چه مقدار بودجه برای این کار در نظر گرفته‌اید نیز گفت: «راه‌اندازی پیست شترسواری قشم هرچقدر بودجه بخواهد، به آن اختصاص می‌دهیم، ما در مواردی مانند این پادگانی عمل می‌کنیم، پروژه‌های این‌مدلی نباید لنگ پول بمانند، حالا اینکه چقدر پول می‌خواهد و من آن را از کجا قرار است تأمین کنم، مشکل خودم است و می‌توانم آن را تأمین کنم».
قطعات لیفتراک
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها