رفتن به محتوا
کد خبر 900

دیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد:

یک سوم خاک ایران تامین کننده تمام انرژی دنیا

سایت خبری تحلیلی ساعت 24-مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: یک سوم خاک کشور ما از طریق انرژی لایزال خورشیدی می تواند تمام انرژی مورد نیاز دنیا را تامین کند.

یک سوم خاک ایران تامین کننده تمام انرژی دنیا
ˈمحمد درویشˈ در حاشیه نشست هم اندیشی سازمانهای مردم نهاد زیست محیطی استان اصفهان افزود: کشور ما در عرصه ای با ابعاد ۸۰۰ در ۸۰۰ کیلومتری می تواند همه انرژی مورد نیاز دنیا را از طریق سلول های فتو ولتاتیک تامین کند.انرژی فتو ولتائیک(fotovoltaic )، تبدیل نور خورشید به الکتریسیته از طریق یک سلول فتو ولتائیک(pvs) است که بطور معمول یک سلول خورشیدی نامیده می شود.
ایران از نظر موقعیت جغرافیایی در بهترین کمربند انرژی خورشیدی دنیا قرار گرفته است؛ بطوری که در طول سال بیش از ۳۰۰ روز آفتابی برای بهره گیری از این منبع الهی در اختیار دارد.
مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در برنامه پنج ساله پنجم که امسال سال چهارم اجرای آن است، پیش بینی شده که دولت موظف است پنج هزار مگاوات انرژی خورشیدی تامین کند در حالی که فقط یک سوم آن تامین شده است.
وی همچین در سخنرانی خود در نشست یادشده در باره ضرورت صیانت از مواهب طبیعی اظهار داشت: کاری که ما با سدسازی، زدن چاه عمیق، انتقال آب بین حوزه ای کرده ایم، سبب نشست زمین و خودسوزی (برخاستن دود ناشی از سوختن لایه های مواد آلی زیر بستر خشک) در برخی از نقاط کشور شده است.الان در منطقه ˈخانمیرزاˈ چهارمحال و بختیاری با پدیده خودسوزی و در پهنه دریاچه ˈپریشانˈ کازرون با نشست زمین و خودسوزی مواجه ایم.استان اصفهان هفت برابر متوسط کشور دارای نرخ اشتغال است و مدیران این استان هم از این آمار به عنوان افتخاری ملی یاد می کنند در حالی که متوسط سرانه آب این استان از متوسط کشور پایین تر است.اصفهان در حالی به قطب صنعت کشور تبدیل شد که می توانست به قطب گردشگری و کسب و کار سبز تبدیل شود.شاخص آلودگی اصفهان سال گذشته به ۳۰۰ رسید در حالی که در بحرانی ترین وضعیت، آلودگی هوای تهران از مرز ۲۱۰ بالاتر نرفت.
وی اضافه کرد: استان چهارمحال و بختیاری که ۱۰ درصد از آب کشور را دارد و می تواند بعنوان سوییس ایران و قطب گردشگری کشور باشد چه نیازی به کاشتن ۷۰ هزار هکتار بادام در شهر سامان و کشت برنج در لردگان یا ایجاد صنعت آب بر فولاد دارد.در ایران ۸۰ میلیونی تنها ۴۸۵ تشکل مردم نهاد وجود دارد در حالی که در آمریکای ۲۷۰ میلیونی هر شهروند عضو ۹ ان جی اوست و در این کشور حدود سه میلیارد ان جی او وجود دارد.
وی همچنین با اشاره به تنش آبی بین استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری گفت: چرا باید تشکل های مردم نهاد این دو استان روبروی هم بایستند در حالی که اینها باید با همدلی یکدیگر، سیاستمداران خود را به هم نزدیک کنند تا مشکل موجود در زمینه آب بشکل معقول حل شود.ما به ازای هر متر مکعب آبی که وارد حوزه زاینده رود کنیم دو برابر هم بارگذاری جدید خواهیم کرد و این به بار مشکلات موجود خواهد افزود.
نشست هم اندیشی سازمانهای مردم نهاد ریست محیطی استان اصفهان با حضور نمایندگان این سازمانها و نهادها و ادارات مرتبط با هدف جلب مشارکت مردمی و تعامل موثر بین سازمانهای مردم نهاد و تاکید بر بحران آب زاینده رود، خشک شدن تالاب بین المللی گاوخونی و ضرورت چاره اندیشی سریع و موثر در این زمینه برگزار شد.
تعداد سازمانهای مردم نهاد زیست محیطی در کشور ۴۸۵ و در اصفهان ۱۳ نهاد اعلام شده است.
این همایش یکروزه به همت جمعیت دوستداران محیط زسیت(طبیعت یاران) و در ادامه برنامه آموزشی این جمعیت موسوم به ˈزنده باد زاینده رودˈ با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان و شرکت آب منطقه ای اصفهان در سالن کنفرانس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان برگزار شد.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها